Formativ vurdering og digitale tester
Oppgave 1 – beskriv
formativ bruk av digitale tester
1. Bruk av nettbrett/Ipad:
#Kort beskrivelse av undervisningssituasjonen
I dette
eksemplet har hver elev et eget nettbrett eller Ipad. Læreren stiller klassen
et spørsmål som krever et kort svar – gjerne en quiz-lignende aktivitet. Elevene
skriver svaret på nettbrettet/Ipaden med stor skrift og holder skjermen sin opp
slik at læreren kan se svaret. Dette ligger vel i grenseland for hva man kan
kalle en digital test – men er en veldig fin aktivitet om man vil repetere noe.
#Overordnet mål for opplegget du nå skisserer
#Overordnet mål for opplegget du nå skisserer
Hensikten
– eller målet med å bruke et nettbrett, vil være flere. For mange elever vil
bare det å bruke slik type teknologi være motivasjon i seg selv. Ellers vil
hensikten her være å skape stor aktivitet i klasserommet.
#Krav
til forberedelse fra lærerens side
Ingen
spesiell annet enn at læreren må tenke gjennom hvilke typer spørsmål som egner
seg.
#Beskrivelse
av hvordan gjennomføringen bør foregå rent konkret.
Dersom
man lager spørsmål som kan besvares med ja eller nei vil alle elever delta og
kunne oppleve mestring.
#Fordeler
med opplegget og pedagogiske gevinster
En
opplagt fordel vil være at det er vanskelig for elever å snike seg unna siden
lærer vil ha god oversikt over elevmassen.
#Mulige
fallgruver
Tekniske
problemer kan oppstå og ødelegge konsentrasjonen og gleden for elevene. Elever
kan finne på andre ting med brettet/paden.
2. Flipped classroom/video
#Kort
beskrivelse av undervisningssituasjonen
I dette
eksemplet lar jeg meg inspirere av Khan academys “flipped classroom”. Jeg ser
for meg at lærer lager korte videoer med fagstoff på It´s learning. Etter hver
av disse videoene må elevene svare på spørsmål som dreier seg om innholdet i disse
videoene.
Stoffet
kan være av repeterende art eller det kan være introduksjon av nytt fagstoff.
#Overordnet mål for opplegget du nå skisserer
#Overordnet mål for opplegget du nå skisserer
Hensikten
er jo selvfølgelig læring. Man kan jo bruke dette som en før-test for å se om
elevene har kunnskap om emnet. Da kan man f.eks stille spørsmål utover det man
finner i den enkelte video for se om elevene har kunnskap om emnet.
#Krav
til forberedelse fra lærerens side
Ingen
spesielle utover å lage opplegget.
#Beskrivelse
av hvordan gjennomføringen bør foregå rent konkret.
Først må
man plukke fagstoffet. Her har man en ypperlig mulighet til å differensiere
stoffet man presenterer – man kan gradere både fagstoffet og spørsmålene man
lager til hver video. Elevene kan f.eks på forhånd få informasjon om at video 1
er enklest og at vanskelighetsgrader øker etter hvert. Dette kan være
motivasjon for mange elever – de får noe helt konkret å strekke seg etter.
Alternativt kan man f.eks navngi oppgavene med “lett”, “middels” og
“vanskelig”. Da vil også elevene ha noe å strekke seg etter.
Videoene
bør være relativt korte – maks 3 minutter. Her har man også en
differensieringsmulighet – en lang video vil ofte inneholde mer fagstoff enn en
kort video.
Spørsmålene
til hver video bør være av typen selvrettende slik at elevene får
tilbakemelding umiddelbart på om spørsmålene er riktig besvart. Man kan f.eks
legge inn en regel om at 2/3 av spørsmålene må være riktig for at elevene skal
kunne gå videre til neste video. Dette må man avtale med elevene – meg bekjent
er ikke dette mulig å legge inn som en begrensning It´s learning.
Jeg ser
for meg at elevene utfører dette opplegget hjemme. Elevene skal kunne spille av
videoen så mange ganger de selv vil og kjøre testen til hver video så mange
ganger de ønsker.
#Fordeler
med opplegget og pedagogiske gevinster
Fordelen
her er at stoffet kan tilpasses den enkelte elev. Som sagt over kan nivået på
stoffet økes gradvis. Når elevene kan spille av videoene så mange ganger de
selv ønsker betyr det at svært mange av elevene bør kunne klare å gjennomføre
et slikt opplegg.
#Mulige
fallgruver
Ikke
alle elever har tilgang til nett og datamaskin hjemme.
3. Rundreise på internett
#Kort
beskrivelse av undervisningssituasjonen
I dette
eksemplet lar jeg meg inspirere av Rune Vindenes sin “It´s a quest”. Jeg ser
for meg It´s learning som en slags base for dette opplegget. Det starter der –
og det avsluttes der. Det kan omfatte så mange fag man vil, og det kan vare så
lenge man vil – selv om det er lurt at elevene kjenner omfanget – viss ikke kan
de miste motivasjonen. Det kan godt være en gulrot, en premie, i enden av
dette. Man kan også legge inn “spurtpriser” – premiering underveis.
Jeg ser for meg at dette kan legges litt opp som Viggo Valles “påskelabyrinten”. Man må løse problemer for så å få nye ledetråder. Dette vil føre til et nytt spørsmål med en ny ledetråd.
#Overordnet mål for opplegget du nå skisserer
Jeg ser for meg at dette kan legges litt opp som Viggo Valles “påskelabyrinten”. Man må løse problemer for så å få nye ledetråder. Dette vil føre til et nytt spørsmål med en ny ledetråd.
#Overordnet mål for opplegget du nå skisserer
Motivere
og gjøre elevene nysgjerrige.
#Krav
til forberedelse fra lærerens side
Ingen
spesiell annet enn at læreren må lage opplegget – som nok krever en del.
#Beskrivelse
av hvordan gjennomføringen bør foregå rent konkret.
Jeg
ville tatt utganspunkt i tre fag, matte, naturfag og samfunnsfag. Her kan man
tenke tverrfaglig – men det er egentlig ikke nødvendig for gjennomføringen sin
del.
Jeg
ville starta med å legge ut et enkelt spørsmål på It´s learning – f.eks
samfunnsfag. Elevene besvarer spørsmålet på It´s learning i en test. Lærer
kontrollerer – og sender ny oppgave i elevenes innboks på It´s learning. Her
kan man gjøre en avtale om at lærer sjekker svar en gang pr dag.
Den nye oppgaven kan f.eks være en oppgave som er publisert på en blogg, en oppgave som publiseres på youtube – hvor som helst på internett. Svaret legger elevene inn i It´s learning og får en ny ledetråd.
Den nye oppgaven kan f.eks være en oppgave som er publisert på en blogg, en oppgave som publiseres på youtube – hvor som helst på internett. Svaret legger elevene inn i It´s learning og får en ny ledetråd.
Det bør
være en regel at svaret på siste spørsmål publiseres av lærer for alle elever
innen rimelig tid slik at de elevene som ikke klarer å svare på et spørsmål
fortsatt kan henge med. Man kan også legge det opp slik at man samler opp poeng
på reisen – da kan man være med å kjempe om premien på slutten selv om man
misser på et par spørsmål underveis.
Hvordan spørsmålene lages og presenteres er opp til fantasien.
Hvordan spørsmålene lages og presenteres er opp til fantasien.
#Fordeler
med opplegget og pedagogiske gevinster
Motiverende
og spennende for elevene.
#Mulige
fallgruver
Blir det for vanskelig og langvarig eller
kjedelig vil elevene miste interessen. Kan være mye jobb å lage opplegget…
Oppgave 3 – om testen og gjennomføringen
Da jeg skulle gjennomføre en av mine formative tester falt valget på test nr 2 inspirert av Khans "flipped classroom".
Som du kan se under satte jeg opp testen med vurdering godkjent/ikke godkjent og gjorde det klart for elevene at alle spørsmål måtte være besvart riktig før de kunne gå videre til neste, og litt vanskeligere, video.
Siden jeg valgte å lage spørsmål med 3 alternativer er det greit at alle svar er riktige.
Jeg haker også av for "Legg til i vurderingsoversikt". Det betyr at foresatte også kan se resultatet av disse testene.
Det som først møter elevene er en kort intro - tekst, eller beskrivelse av oppgaven. Det er i dette feltet jeg publiserer videoene også. Av erfaring vet jeg at elevene lett kan overse denne intro - teksten. Jeg er derfor nøye med å introdusere dette for elevene på forhånd.
Elevene spiller av videoen, lytter og ser. Deretter svarer de på spørsmålene.
Denne gangen valgte jeg å lage alternativer til hvert av spørsmålene. Det betyr at spørsmålene vil være enkle - i alle fall til å begynne med. Jeg valgte å kjøre med 3 alternativer gjennom alle de 5 videoene jeg laget. Man kan selvfølgelig gå over til andre og vanskeligere spørsmålstyper etter hvert.
Oppgave 4 – refleksjon rundt hva som kreves for å lage formative tester
Da jeg satte meg ned for å lage denne testen tok ikke det spesielt lang tid - det vil si - arbeidet er ganske tidkrevende, men jeg hadde alle verktøy tilgjengelig og visse hva jeg skulle gjøre.
I tillegg til It´s learning brukte jeg Jing. Det er et kjekt lite verktøy for å ta opp video/lyd fra skjerm. Nå har selvfølgelig It´s learning et innebygd verktøy for opptak av både lyd og video, men for bruke det krever It´s learning tilgang til mitt skjerm-kamera - og det er jeg ikke så begeistret for. Dessuten vil ikke verken opptak av lyd eller video virke så godt med Mac - altså Jing.
Uansett; test - verktøyet i It´s learning er ikke veldig intuitivt å bruke. Det er en del småting man må passe på - f.eks å publisere testene for at elevene skal få tilgang. Grensesnittet er av en slik art at man må ha noe erfaring med det før det går smertefritt. Man kan f.eks ikke publisere en test før den har spørsmål. Nå er vel det forsåvidt logisk - men om man f.eks legger en video til i vinduet for "beskrivelse" får man ikke sett denne før man har lagt til et spørsmål - og det er ikke logisk når man som lærer gjerne vil se om videoen virker som den skal.
Jeg tror derfor en forutsetning for å kunne jobbe godt med tester på It´s learning er at man bruker det ganske ofte. Med en kort innføring fra en kollega er man i gang - et kurs er unødvendig om man ikke lider av kronisk tastaturskrekk.
Å vise fram praktiske og gode eksempler for å motivere kolleger er også bra. Dessuten er det lurt at det du lager kan deles med andre lærere, f.eks på samme trinn.
Kontinuitet er også viktig med tanke på elevene. Å gjennomføre en test på It´s learning vil være enklere etter hvert som elevene blir mer rutinerte på bruken. De vil enkelt finne fram og skjønne hva de skal gjøre. Om elevene bruker verktøyet sjeldent blir bare det å huske brukernavn og passord et problem.
Man bør også vie litt tid til hvordan man lager spørsmålene. Det er ikke alltid hensiktsmessig å kopiere spørsmålene man finner i fagbøkene - man må vurdere hva som egner seg for en digital test.
Man må også vurdere hvor og når man bruker verktøyet. Det er ikke alltid at det er like effektivt å jobbe med It´s learning - tester på skolen. Det kan være tidkrevende. Jeg har ved flere anledninger laget tester som hjemmearbeid for elevene. Det er effektivt og tidsbesparende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar