Øving 4

Pedagogisk bruk av Padlet:




Synspunkter om Slideshare (Øving 4, oppgave 2):

Det var en grei sak å legge ut presentasjonen på Slideshare. Konto hadde jeg fra før - men den har jeg kun brukt til å lese andre presentasjoner - ikke laste opp egne - så det var en ny erfaring.

Lenken til presentasjonen er: http://www.slideshare.net/geirgran/pedagogisk-bruk-av-padlet-22248513

Slideshare har jeg brukt til å finne ideer om IKT i skolen - stort sett. Mange bruker verktøyet og det er svært mye godt stoff å finne. Dessuten er det enkelt å søke og finne det du leter etter.

I undervisningssammenheng kan selvfølgelig dette brukes. Elevene kan lete stoff her - og også presentere stoff selv. Likevel tror jeg dette er best egnet for videregående/høgskole - nivå. Mine ungdomsskoleelever blir nok for umodne til å ha mye nytte av Slideshare enda - men de kan ha nytte av å kjenne til verktøyet.


Om bruk av Web 2.0 i undervisningen

Vår skole bruker It’s learning som læringsplattform. Inntil nylig har dette vært det eneste digitale verktøyet de fleste lærere hos oss har brukt. Vi fikk ny skole og da kom de digitale tavlene inn og ga oss en helt ny undervisningssituasjon – og dermed ble Web 2.0 veldig interessant å utforske. Det jeg ser er at Web 2.0 både erstatter og forbedrer mye av funksjonaliteten i læringsplattformen vår. Dette kan være problematisk da ledelsen ved vår skole mener at vi ikke skal bruke verktøy som kan undergrave It’s learning.

Etter mitt syn kan vi ikke sitte på gjerdet og se på at gode verktøy ikke blir tatt i brukt. Med Web 2.0 kommer mye større muligheter til samarbeid i klasserommet – og på tvers av landegrenser om man ønsker det. Jeg er derfor av den oppfatning at Web 2.0 ikke undergraver vår læringsplattform – men at det heller er med på å komplettere vår undervisningshverdag. Jeg syns heller ikke utviklerne av It’s learning har vært gode nok til å henge med i “Web 2.0 svingene”. En del av grensesnittet og verktøyene føles litt gammeldagse.
For at denne teknologien skal få innpass i norsk skole må lærerne få øynene opp for mulighetene med disse verktøyene. Mange vil nok si at vi er presset på tid i skoleverket – og det stemmer – men vi kan ikke vil stadighet komme tilbake til det som et argument på å ikke utvikle oss. Tid finnes dersom skoleledelsen er villig til å bruke tid. For at dette skal skje må vi som er brukere av Web 2.0 være med på å selge inn verktøyene – og med utgangspunkt i gjeldende lærerplanverk er ikke det vanskelig. I tillegg må man skolere lærere i bruken av dette – men det meste av Web 2.o verktøy har lav brukerterskel og et gjenkjennelig grensesnitt. Det er derfor ikke veldig krevende å ta I bruk mye av dette.
I undervisningssammenheng kan man møte utfordringer. Først og fremst elever som ikke er kjent med verktøyene og som ikke umiddelbart ser hensikten med å bruke de. Web 2.0 krever en viss grad av modenhet fra elevenes side – og bruken av verktøyene vil gjerne være noe mer tidkervende enn om man bruker mer tradisjonelle metoder. Både lærer og elev må være villig til å prøve seg litt fram i bruken av disse verktøyene og ikke få panikk om man ikke lykkes ved første forsøk. Læringskurven vil I de fleste tilfeller være meget bratt og elevene vil ofte motiveres ved bruke av Web 2.0.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar