Øving 1


Jeg bruker faget samfunnsfag som eksempel i denne øvingen – og vil se på hvordan jeg kan bruke It´s learning til å få elevene mer engasjert i faget.

Når jeg starter et nytt kapittel i samfunnsfag i dag bruker jeg gjerne aktiviteter kalt BISON – blikk. BISON er forkortet Bilder, Ingress, Slutt (sammendrag), Overskrifter, NB-ord.

      Introduksjon til kapittelet/før lesing

Jeg introduserer kapittelet kort og oppfordrer elevene til å komme med sin kunnskap om emnet. Vi kjører en liten ”brainstorming” for å avdekke hva elevene kan om stoffet fra før. Dette noteres på den elektroniske tavla slik at vi skal kunne ta igjen stoffet senere.
Det er interessant å notere at det alltid er de samme elevene som svarer, og dette dreier seg om mindre enn 10 av klassens 30 elever – altså i underkant av 30%. Dette er svært lite egentlig – i alle fall med tanke på at samfunnsfag er et veldig muntlig fag. Jeg er sikker på at flere elever har mer å bidra med – men av forskjellige årsaker gjør de ikke det. En av årsaken kan nok være sjenanse, og det kan være vanskelig å overkomme.

Etter en brainstorming leser vi som regel sammendraget høyt i klassen. Boka har et sammendrag etter hvert kapittel. Dette bruker vi alltid i en tidlig fase for å skaffe oss en oversikt over kapittelet – og det opplever elevene som nyttig.

Etter dette finnes det flere mulige førlesnings-aktiviteter. Av og til lager jeg en quiz med alternativer hvor elevene får utdelt tre kort hvor det står A – B – C. Med dette må de aktivt velge riktig svaralternativ.
Jeg kan kjøre en variant med fleip eller fakta hvor elevene får en rød og en grønn lapp – og hvor de holder opp grønn lapp på fakta – rød for fleip.
Det finnes et utall lignende førlesnings-aktiviteter.

      Lesing

Her liker jeg å bruke en teknikk som kalles ”Les og si noe”. Elevene sitter i grupper. En elev leser et avsnitt. Eleven til høyre sier noe om det avsnittet som nettopp er lest og bruker noen utvalgte startord;
- det handler om…
- jeg har lært  at…
- det star I boka at…
- jeg tenker …
- jeg lurer på hvorfor…
- det var rart at…
Dersom det dukker opp spørsmål eleven ikke klarer å svare på tar vi det sammen i klassen.

      Etter lesing
Etter lesing hender det vi lager et boksskjema – et slags hjelpe-notatark fylt med noen notater og stikkord av lærer. Elevene skal fullføre boksene. Dette er et redskap som er veldig fint til repetisjon og øving til prøve.

Vi kan også lage en øvebok hvor eleven skriver sentrale ord og forklaringer.

Men hvor står It´s learning i dette? Så langt har jeg vel kun brukt det til å gi eleven lekser og oppgaver. I stedet for at eleven får oppgaver i lekse som skal gjøres i boka, har jeg laga en enkel test på It´s learning. Elevene liker denne måten å jobbe på fordi det fører til at de får mindre lekse, samtidig som det blir mye enklere for meg å se at leksene er gjort.

Hvilke forbedringer kan jeg få ved å bruke It´s learning mer aktivt i dette faget?

Jeg ser for meg å introdusere 2 ting; forum og spørreundersøkelser i tillegg til det jeg gjør fra før.

I hvilke deler av undervisninga mi vil det være naturlig å ta i bruk dette?

Som tidligere nevnt opplever jeg at mange av elevene ikke deltar når vi har ”brainstorm” i innledningen til hvert kapittel. Dette kan bl.a skyldes sjenanse eller mangel på kunnskap om emnet. Det er flere mulig løsninger på denne utfordringen. Jeg kan opprette forum i faget og la elevene bruke det enten i tillegg til eller i stedet for ”brainstorm”. Fordelen er at man blir mer anonym i et forum – jeg antar flere elever vil bidra. Elevene kan få i oppgave å skrive i forumet som lekse og resultatet kan presenteres for klassen i neste time.

Forum kan dessuten være fint å bruke i andre sammenhenger også. Elevene kan få diskusjonsoppgaver eller oppgaver som går på å forklare ord og begrep. Man har mulighet til å opprette flere forum slik at man ”spesialiserer” det enkelte forum. Dette tror jeg kan gi en bedre oversikt enn om man blander alt.
Elevene kan også deles inn i grupper og få tilhørighet til gruppa sitt forum. Dette kan f.eks være forarbeid til en gruppeoppgave på skolen.
Faren er vel uansett alltid at elever bare blir tilskuere i slike forum – men også det vil ha læringseffekt.

Når det gjelder spørreundersøkelser kan disse brukes både før, under og etter et tema. Før kan man f.eks lodde interessen for temaet og be elevene skrive noe om forventninger osv. I etterkan av et kapittel er vel en evaluering av opplegget naturlig. Underveis kan man jo be elevene si noe om arbeidsinnsats og evt. en underveisvurdering.

Vel – det var mine tanker om hvordan man kan forbedre et opplegg ved å bruke It´s learning.



3 kommentarer:

  1. Synes du har kommet med gode forslag til bruk av LMS!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var moro å høre! Man føler man famler litt, selv om man har brukt verktøyet noen år. Det er noe med å fornye seg - og dette studiet er en inspirasjon for min del i alle fall:-)

      Slett
  2. God blogginnlegg. Liker at du med å bruke It`s learning vil få frem stemmen til også de elevene som ikke er mest aktive. Fortsatt god blogging og lykke til :)

    SvarSlett