Jeg bruker faget samfunnsfag som eksempel i denne øvingen –
og vil se på hvordan jeg kan bruke It´s learning til å få elevene mer engasjert
i faget.
Når jeg starter et nytt kapittel i samfunnsfag i dag bruker
jeg gjerne aktiviteter kalt BISON – blikk. BISON er forkortet Bilder, Ingress,
Slutt (sammendrag), Overskrifter, NB-ord.
Introduksjon til kapittelet/før lesing
Jeg introduserer kapittelet kort og oppfordrer elevene til å
komme med sin kunnskap om emnet. Vi kjører en liten ”brainstorming” for å
avdekke hva elevene kan om stoffet fra før. Dette noteres på den elektroniske
tavla slik at vi skal kunne ta igjen stoffet senere.
Det er interessant å notere at det alltid er de samme
elevene som svarer, og dette dreier seg om mindre enn 10 av klassens 30 elever
– altså i underkant av 30%. Dette er svært lite egentlig – i alle fall med
tanke på at samfunnsfag er et veldig muntlig fag. Jeg er sikker på at flere
elever har mer å bidra med – men av forskjellige årsaker gjør de ikke det. En
av årsaken kan nok være sjenanse, og det kan være vanskelig å overkomme.
Etter en brainstorming leser vi som regel sammendraget høyt
i klassen. Boka har et sammendrag etter hvert kapittel. Dette bruker vi alltid
i en tidlig fase for å skaffe oss en oversikt over kapittelet – og det opplever
elevene som nyttig.
Etter dette finnes det flere mulige førlesnings-aktiviteter.
Av og til lager jeg en quiz med alternativer hvor elevene får utdelt tre kort
hvor det står A – B – C. Med dette må de aktivt velge riktig svaralternativ.
Jeg kan kjøre en variant med fleip eller fakta hvor elevene
får en rød og en grønn lapp – og hvor de holder opp grønn lapp på fakta – rød
for fleip.
Det finnes et utall lignende førlesnings-aktiviteter.
Lesing
Her liker jeg å bruke en teknikk som kalles ”Les og si noe”. Elevene sitter i grupper. En elev leser et avsnitt. Eleven til høyre sier noe om det avsnittet som nettopp er lest og bruker noen utvalgte startord;
- det handler om…
- jeg har lært at…
- det star I boka at…
- jeg tenker …
- jeg lurer på hvorfor…
- det var rart at…
- jeg har lært at…
- det star I boka at…
- jeg tenker …
- jeg lurer på hvorfor…
- det var rart at…
Dersom det dukker opp spørsmål eleven ikke
klarer å svare på tar vi det sammen i klassen.
Etter
lesing
Etter lesing hender
det vi lager et boksskjema – et slags hjelpe-notatark fylt med noen notater og
stikkord av lærer. Elevene skal fullføre boksene. Dette er et redskap som er
veldig fint til repetisjon og øving til prøve.
Vi kan også lage en
øvebok hvor eleven skriver sentrale ord og forklaringer.
Men hvor står It´s
learning i dette? Så langt har jeg vel kun brukt det til å gi eleven lekser og
oppgaver. I stedet for at eleven får oppgaver i lekse som skal gjøres i boka,
har jeg laga en enkel test på It´s learning. Elevene liker denne måten å jobbe på
fordi det fører til at de får mindre lekse, samtidig som det blir mye enklere
for meg å se at leksene er gjort.
Hvilke forbedringer kan jeg få ved å bruke
It´s learning mer aktivt i dette faget?
Jeg ser for meg å
introdusere 2 ting; forum og spørreundersøkelser i tillegg til det jeg gjør fra
før.
I hvilke deler av
undervisninga mi vil det være naturlig å ta i bruk dette?
Som tidligere nevnt opplever jeg at mange av elevene ikke
deltar når vi har ”brainstorm” i innledningen til hvert kapittel. Dette kan
bl.a skyldes sjenanse eller mangel på kunnskap om emnet. Det er flere mulig
løsninger på denne utfordringen. Jeg kan opprette forum i faget og la elevene
bruke det enten i tillegg til eller i stedet for ”brainstorm”. Fordelen er at
man blir mer anonym i et forum – jeg antar flere elever vil bidra. Elevene kan
få i oppgave å skrive i forumet som lekse og resultatet kan presenteres for
klassen i neste time.
Forum kan dessuten være fint å bruke i andre sammenhenger
også. Elevene kan få diskusjonsoppgaver eller oppgaver som går på å forklare
ord og begrep. Man har mulighet til å opprette flere forum slik at man
”spesialiserer” det enkelte forum. Dette tror jeg kan gi en bedre oversikt enn
om man blander alt.
Elevene kan også deles inn i grupper og få tilhørighet til
gruppa sitt forum. Dette kan f.eks være forarbeid til en gruppeoppgave på
skolen.
Faren er vel uansett alltid at elever bare blir tilskuere i slike
forum – men også det vil ha læringseffekt.
Når det gjelder spørreundersøkelser kan disse brukes både
før, under og etter et tema. Før kan man f.eks lodde interessen for temaet og
be elevene skrive noe om forventninger osv. I etterkan av et kapittel er vel en
evaluering av opplegget naturlig. Underveis kan man jo be elevene si noe om
arbeidsinnsats og evt. en underveisvurdering.
Vel – det var mine tanker om hvordan man kan forbedre et
opplegg ved å bruke It´s learning.
Synes du har kommet med gode forslag til bruk av LMS!
SvarSlettDet var moro å høre! Man føler man famler litt, selv om man har brukt verktøyet noen år. Det er noe med å fornye seg - og dette studiet er en inspirasjon for min del i alle fall:-)
SlettGod blogginnlegg. Liker at du med å bruke It`s learning vil få frem stemmen til også de elevene som ikke er mest aktive. Fortsatt god blogging og lykke til :)
SvarSlett